Een officiële EAN13 barcode voor je CD, DVD, vinylplaat of digitale track

Lees hier alles over barcodes

De meeste cd’s en dvd’s die in de winkels te koop zijn, zijn voorzien van een zogenaamde barcode, ook wel streepjescode genoemd. De barcode wordt bij de kassa gescand. De prijs hoeft dan niet te worden aangeslagen en er is overzicht op de voorraden.

Het Centraal Muziekhuis zet zich in voor een optimale distributie van geluid- en beelddragers. Een unieke en officiële EAN13 barcode op muziek-cd’s en dvd’s die commercieel aangeboden worden is daarbij essentieel. Ook voor het plaatsen van audiotracks op streaming-portals of download-platforms zoals iTunes en Spotify zijn barcodes noodzakelijk. Het Centraal Muziekhuis beheert een zo compleet mogelijke catalogus van muziekuitgaven. Alleen met unieke barcodes kunnen orders voor cd’s en dvd’s geautomatiseerd verwerkt worden en aangeboden worden door retailers zoals bijvoorbeeld Bol.com, CDpost.nl, en/of Mediamarkt.

De internationale organisatie voor de uitgave van barcodes is GS1. Via hun kun je een aanvraag indienen voor een abonnement om ‘eigen’ barcodes aan je producten toe te kennen. Naast een entreebedrag dien je dan ieder jaar een abonnementsbijdrage te betalen die afhankelijk is van je jaaromzet.

Voor independent labels en artiesten biedt het Centraal Muziekhuis daarom de mogelijkheid om snel één of enkele barcodes aan te vragen voor muziek cd’s of dvd’s en voor tracks voor iTunes en Spotify etc.

Ook om in de cd of dvd top 40 of top 100 (GFK Megacharts) te komen is een officiële EAN13 barcode onmisbaar. Deze lijsten worden namelijk samengesteld op basis van de gescande verkopen. Ook voor eigen beheer artiesten die hun cd’s in de winkels willen hebben is een EAN13 barcode achter op de CD, DVD of Elpee dus een voorwaarde.

Om te voorkomen dat hierdoor prachtige eigen producten op de zolder belanden biedt het Centraal Muziekhuis – onder toezicht van GS1 – aan afzonderlijke artiesten of kleine labels de mogelijkheid om officiële barcodes verkrijgen, zonder dat ze een abonnement hoeven te nemen en een jaarlijkse bijdrage moeten betalen. De EAN13 barcode bestaat uit 13 cijfers. De eerste 4 cijfers staan voor de landcode. (8714=Nederland). De daaropvolgende 5 cijfers zijn kenmerkend voor het bedrijf dat abonnementhouder is bij GS1. In de barcodes die wij leveren staat het abonnement op naam van Marista music company. Dit is platenmaatschappij  waar het Centraal Muziekhuis mee samenwerkt. Bij het scannen van de barcode in winkels wordt deze informatie overigens nooit zichtbaar.

Aangevraagde barcodes worden geregistreerd in een database die wij beheren. Om opgenomen te worden in de catalogus van het Centraal Muziekhuis dient je muziek  door je eigen platenlabel of distributeur aangemeld te worden.

barcode aanvragen

Als je je barcode hebt ontvangen. Kun je deze streepjescode opnemen op de achterzijde van het ontwerp van je CD, DVD of Vinylplaat. Klik hieronder voor alle informatie en onze zeer voordelige prijzen voor CD producties, DVD persingen en duplicatie en Vinyl persingen.